6 livsmedel – för ett starkare immunförsvar | Fineday

6 livsmedel – för ett starkare immunförsvar

6 livsmedel du alltid bör ha hemma för ett starkare immunförsvar.

maten som boostar immunforsvaret

 

För ett bra immunförsvar krävs en varierad och övervägande hälsosam kost. Vi listar här några ingredienser som är bra att alltid ha hemma i köket för en boost till ditt immunförsvar!

Vitlök – bekämpar infektioner och bakterier i kroppen. Att äta löken rå minskar risken för att bli förkyld.

Jordgubbar – fulla av c-vitamin. C-vitamn hjälper dig att bygga upp ett försvar mot förkylning och bryter även ner kroppens stresshormoner.

Yoghurt – ät lite yoghurt varje dag. Yoghurt innehåller nyttiga bakterier som skyddar kroppen från gifter, allergier och infektioner. Den hjälper även till att stärka skelettet, hålla magen i bra form och stärker immunförsvaret på sikt.

Havregryn – innehåller betaglukaner som är speciellt viktiga för kroppen då de hjälper till att sänka kolesterolhalten.
Havre är rikt på kolhydrater som förser kroppen med värdefull energi. De innehåller även olika mineraler och vitaminer som B- och E-vitaminer, dessa bidrar till en starkare och friskare kropp.

Morötter – innehåller antioxidanterna betakaroten, lutein och zeaxantin som skyddar kroppens celler och på så sätt motverkar cancer. I morötter finns vitamin A och andra antioxidanter som skyddar huden mot skada.

Mörk choklad – innehåller zink som minskar risken för infektion och främjar tillväxten av vita blodkroppar. Extra bra vid förkylning. Men tänk på att köpa en osötad variant, då socker inte är förkylningens bästa vän.

 

Läs mer om 7 bästa tipsen för en härligare dag här >>

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+