Gör egen nötmjölk – enkelt, nyttigt och gott

Gör egen laktosfri och vegansk variant av den vanliga mjölken genom att pressa din egen nötmjölk. 

Nötmjölk gör du enkelt med hjälp av fyra ingredienser som nötter (ex mandlar), vatten, salt och vanilj. Det går sedan att smaksätta mjölken med goda kryddor som kanel, kardemumma eller varför inte gurkmeja och ingefära.

Så här gör du nötmjölk hemma!

notmjolk
Foto: alpha-plus.se

Du behöver: 

3 dl mandlar, blötlagda i 6 till 8 timmar

1 liter vatten (eller kokosvatten)

1 nypa himalayasalt

1 tsk vanilj

1 nypa himalayasalt

Gör så här: 

Lägg mandlar i en skål eller burk och täck med tillräckligt med vatten så att de får plats att svälla. Låt stå svalt i minst 6 timmar eller över natten. Då blir de både lättare att mixa och enklare för magen att smälta.

Sila bort vattnet och skölj mandlarna noga. Lägg dem i mixern och mixa på hög hastighet i någon minut tills du får en fin, vit mjölk.

Sila mjölken genom en nötmjölkspåse ner i en skål och krama med händerna så att du får ut varenda liten droppe. Rör ner vanilj och salt.

Häll över mjölken i en glasflaska med lock och förvara i kylen i upp till 3 dagar. Skaka före användning.

Receptet kommer från boken Hälsokick! – smoothies, juicer och snacks att må bra av.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+